Ako správne vytvoriť dotazník. Diel I.
18.11.2015 Dotazník musí hneď na prvý pohľad upútať pozornosť, nesmiete respondentov už na začiatku vydesiť. Je potrebné sa zamerať na to aby bol dotazník zrozumiteľný, prehľadný, a aby bol jednoduchý na vyplňovanie. Dotazník by ste mali mať napísaný ,,gramatycki správne“ :), s vhodnou grafickou úpravou. Teda v podstate nič extra zložité. Zatiaľ :).
Najdôležitejšie pri tvorbe dotazníku je stanoviť si cieľ výskumu, a ten musíte mať jasný ešte skôr ako dotazník zostavíte. Pokiaľ totiž cieľ výskumu nie je jasne definovaný, môže sa vám stať že váš výskum nesplní vaše očakávania, a bude tak povediac totálne mimo misu. Čo určite nechcete. Cieľ teda musí byť predovšetkým zrozumiteľný, a musí sa dať dotazníkom zistiť.
Pozor na dĺžku dotazníku. Bežne sa uvádza dotazník v rozpätí 40 – 50 otázok, ktorý je potrebné vyplňovať cca 20 minút. Absolútny nezmysel, pokiaľ teda nemáte extra trpezlivých respondentov. Viac ako 20 otázok a viac ako 8 až 10 minút času totiž zaručene odradí každého respondenta, a vy si váš krásny dlhý dotazník vyplníte nakoniec sami.
Veľmi dôležité pre vás dotazník je aby ste mali jasne sformulované otázky. Tie musia byť jednoznačné, musíte sformulovať zrozumiteľné a jednoduché otázky. Vyvarujte sa výrazov ako občas, niekedy, či niekoľko. Musíte použiť jasný a zrozumiteľný jazyk, ak z toho urobíte prehliadku cudzích slov tak vám respondenti nebudú rozumieť.
Otázky nemôžu byť na 3 riadky, použite krátke a výstižné vety. Pýtajte sa na to čo potrebujete zistiť, nie na minulotýždňové počasie. Nepoužívajte sugestívne otázky, teda také v ktorých navádzate respondentov na odpoveď. A vyvarujte sa tiež tomu, aby ste dávali obsahovo podobné otázky za sebou. O ďalších dôležitých veciach o tvorbe dotazníku sa dozviete v našom nasledujúcom článku. /J.H./